Συγκρούσεις στην δουλειά: Αντιμετώπισε τις σωστά

Δημοσίευση 22:07 01-12-2019
Εικόνα Συγκρούσεις στην δουλειά: Αντιμετώπισε τις σωστά

Πολύ συχνά, υπάρχουν διαφωνίες και συγκρούσεις μεταξύ των ατόμων στη προσωπική μα και στην επαγγελματική ζωή. Στον εργασιακό χώρο, αν παραμείνουν ανεπίλυτες, μειώνεται η παραγωγικότητα και η δημιουργικότητα των υπαλλήλων. Επίσης, καταστρέφεται ολοκληρωτικά η καλή συνεργασία μεταξύ των συναδέρφων. Για να μη συμβεί αυτό, παρακάτω δίνονται μερικές συμβουλές για να αντιμετωπιστεί σωστά μία σύγκρουση στο χώρο της εργασίας.

ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΠΟΥ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΟΙ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ

Οι συγκρούσεις μπορούν να πάρουν δύο μορφές. Έτσι έχουμε:

  • τις διαπροσωπικές συγκρούσεις που λαμβάνουν χώρα μεταξύ των ατόμων μέσα στην ίδια ομάδα εργασίας και
  • τις ομαδικές συγκρούσεις που γίνονται ανάμεσα σε ομάδες ατόμων. Αυτές αφορούν μεγάλες επιχειρήσεις με πολλές δομές.
ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΩΝ

Οι βασικές αιτίες που μπορούν να οδηγήσουν σε αντιπαραθέσεις στο χώρο εργασίας είναι:

  • Επιθυμία για εξουσία: Πολλοί άνθρωποι θέλουν να νιώθουν πως έχουν τον έλεγχο στην δουλειά. Να αισθάνονται ότι προσφέρουν σε κάτι. Αυτό είναι υγιές, αρκεί να μη φτάσουν στο άλλο άκρο. Το πρόβλημα έρχεται, όταν στοχεύουν μόνο στο να βγουν μπροστά και πάνω από όλους, χωρίς να συνεργάζονται με άλλα άτομα.
  • Διαφορετικές προτεραιότητες.
  • Διαφορετικές προσωπικότητες.
  • Αλληλοσυγκρουόμενοι στόχοι: Όταν ένα άτομο προσπαθεί να υλοποιηθεί ο δικός του στόχος, εις βάρος της υλοποίησης του στόχου του άλλου ατόμου, δημιουργείται η σύγκρουση.
  • Περιορισμένοι πόροι: Συχνά αίτιο σύγκρουσης αποτελεί η κατανομή των περιορισμένων πόρων της επιχείρησης, όπως είναι οι περικοπές μισθών, οι υπερωρίες και τα bonus.
  • Αδυναμίες οργάνωσης: Ο μη σαφής διαχωρισμός ρόλων και καθηκόντων και η έλλειψη διαδικασιών συντονισμού και πληροφόρησης, ίσως οδηγήσουν σε σύγκρουση.
  • Ελαττωματική επικοινωνία: Συχνά οδηγούν σε συγκρούσεις η ανορθόδοξη ροή της πληροφόρησης, η κακή μετάδοση των μηνυμάτων και η ύπαρξη παραγόντων που παρεμποδίζουν την αλληλοκατανόηση.
ΜΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΥΒΡΙΣΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ

Μόλις υπάρξει μια σύγκρουση στο χώρο της δουλειάς, το πρώτο που πρέπει να κάνεις είναι να παραμείνεις ήρεμος. Εάν δεν συγκρατήσεις τον εκνευρισμό σου, ακόμα και αν έχεις δίκιο, θα βρεθείς σε δύσκολη θέση. Πρόσεξε να μη χρησιμοποιήσεις επιθετικές λέξεις και υβριστικές φράσεις. Είναι προτιμότερο, να αποχωρήσεις για λίγο από τη συζήτηση.

ΚΑΛΕΣΕ ΤΟΝ ΣΥΝΑΔΕΡΦΟ ΓΙΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ

Όταν ηρεμήσεις και ελέγξεις την αυτοκυριαρχία σου, προσκάλεσε το άλλο άτομο να μιλήσετε για αυτή τη σύγκρουση. Αυτό είναι το δυσκολότερο κομμάτι της διαδικασίας αλλά είναι πολύ σημαντικό. Σημαντικό είναι να έχεις προσδιορίσει το χρόνο και το χώρο για την πρόσκληση. Θα μπορούσες να πεις: "Μπορούμε να συναντηθούμε στο χ χώρο σε μία ώρα; Πρέπει να μιλήσουμε.".

ΠΕΡΙΕΓΡΑΨΕ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Όταν γίνει η συνάντηση, περιέγραψε τα γεγονότα που συνέβησαν αντικειμενικά, χωρίς να υποθέτεις τι σκέφτεται ο άλλος. Μη πεις, για παράδειγμα, "Μισείς τις ιδέες μου" γιατί έτσι υποθέτεις πως ο άλλος σκέφτεται με τρόπο που ίσως να μη ισχύει. Μπορείς να πεις "συνέχεια κριτικάρεις τις ιδέες μου" καθώς αυτό είναι ένα αντικειμενικό γεγονός.

ΑΦΗΣΕ ΤΟΝ ΑΝΤΙΠΑΛΟ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΚΑΙ ΔΕΣ ΤΑ ΛΑΘΗ ΣΟΥ

Δώσε στον αντίπαλό σου, στην συνέχεια, την ευκαιρία να μιλήσει. Άκουσε τον και άφησε τον να τελειώσει. Μη τον εμποδίσεις να πει όσα θέλει. "Χτίσε γέφυρες" στην συζήτηση και μη βάζεις επιπλέον "εμπόδια". Δες την διαφωνία αντικειμενικά και κρίνε τα λάθη σου. Μπες στη θέση του άλλου και προσπάθησε να κατανοήσεις τα συναισθήματα ή την αντίληψη του. Σκέψου πως κάθε άτομο αντιδρά διαφορετικά μπροστά σε ένα πρόβλημα.

ΖΗΤΑ ΣΥΓΓΝΩΜΗ

Έπειτα ζήτα συγγνώμη για το δικό σου μερίδιο ευθύνης στη σύγκρουση. Στη δημιουργία της σύγκρουσης, έχετε συμβάλλει και οι δύο. Μη διστάσεις ή αρνηθείς να ζητήσεις συγγνώμη. Δεν σημαίνει πως παίρνεις την ευθύνη για όλη τη σύγκρουση, αλλά μόνο για την συνεισφορά σου σε αυτήν.

ΑΝΕΦΕΡΕ ΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ

Η σύγκρουση πρέπει να επιλυθεί σε αυτή την συνάντηση. Έτσι, υπογράμμισε τις συνέπειες της σύγκρουσης για σένα και την εργασία. Με αυτό το τρόπο, βλέπεις τη σύγκρουση ως "παρατηρητής". Εξήγησε στον άλλον γιατί είναι για σένα σημαντικό να επιλυθεί το πρόβλημα.

ΖΗΤΗΣΕ ΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΤΡΙΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ

Επίσης, ανάφερε τις πτυχές του χαρακτήρα του αντιπάλου που εκτιμάς. Αν δεν μπορείς να σκεφτείς ούτε ένα θετικό στοιχείο για τον άλλον, δεν μπορείς να λύσεις την διαφωνία μεταξύ του. Σε αυτή την περίπτωση, ζήτησε την βοήθεια και την μεσολάβηση κάποιου τρίτου ατόμου.

Ο ΜΕΣΟΛΑΒΗΤΗΣ ΘΑ ΔΕΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ

Ο μεσολαβητής μπορεί να είναι ο διευθυντής ή ένας άλλος υπάλληλος. Είναι απαραίτητο όμως να είναι ένα πρόσωπο που εμπιστεύονται και οι δύο εμπλεκόμενοι στη σύγκρουση. Το τρίτο άτομο θα κοιτάξει πιο αντικειμενικά την αντιπαράθεση και θα μπορέσει να ηρεμήσει και τις δύο πλευρές. Ο συμβιβασμός μπορεί να επιλύσει μία σύγκρουση. Μη είσαι αρνητικός σε αυτόν. Είναι προτιμότερο να επιλυθεί με αυτό το τρόπο μια διαφωνία από το να υπάρχουν κακές σχέσεις με τον συνάδερφο.

Η καλύτερη έκβαση μιας αντιπαράθεσης είναι εκείνη, κατά την οποία όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές αισθάνονται κερδισμένες. Ακολουθώντας τις παραπάνω συμβουλές, οι συγκρούσεις στο χώρο εργασίας, θα έχουν θετική έκβαση, τις περισσότερες φορές.

Μαίρη Κάντα

Εσύ τι λες;

Σχετικά άρθρα στην κατηγορία Tips:

Προσωπική ζωή VS Εργασία: Πως θα ισορροπήσεις
Elevator Pitch: Τι είναι και πώς να το δημιουργήσεις
Νέα επαγγελματική αρχή μετά τα 40; Φυσικά και γίνεται!
Πως να γίνετε καλύτερος εργοδότης
Freelancing: Συμβουλές για μία επιτυχημένη καριέρα
Βιογραφικό: Τι να γράψετε, αν δεν έχετε προϋπηρεσία