Απόλυση: Πως να πεις τα άσχημα νέα στον εργαζόμενο

Δημοσίευση 18:18 11-02-2020
Εικόνα Απόλυση: Πως να πεις τα άσχημα νέα στον εργαζόμενο

Η απόλυση ενός εργαζόμενου από μία επιχείρηση, είναι ένα πολύ αγχωτικό και συναισθηματικά φορτισμένο γεγονός. Σε πολύ δυσάρεστη θέση όμως, έρχεται και ο εργοδότης που πρέπει να πει τα άσχημα νέα στο υπάλληλο του. Είναι η πρώτη φορά που πρέπει να απολύσετε κάποιο άτομο; Δεν γνωρίζετε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να του μεταφέρετε τα άσχημα νέα; Διαβάστε το παρακάτω κείμενο. Υπάρχουν μερικά tips που θα σας βοηθήσουν.

ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΣΗ ΝΑ ΕΙΣΑΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ

Πριν φτάσετε στην απόλυση ενός εργαζόμενου, πρέπει να είσαστε απόλυτα σίγουρος για την απόφασή σας. Μη ξεχνάτε πως πρέπει να είναι το τελευταίο βήμα η απόλυση του εργαζόμενου και όχι το πρώτο. Φροντίστε, δηλαδή, να βοηθήσετε τον υπάλληλο. Αν για παράδειγμα, ο λόγος της απόλυσης του είναι η μειωμένη του απόδοση, θα πρέπει να το τεκμηριώσετε. Επίσης,  θα πρέπει να προτρέψετε τον υπάλληλο να βελτιώσει την απόδοσή του.

ΣΥΖΗΤΗΣΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΣΗ

Έτσι, θα πρέπει να έχουν προηγηθεί και κάποιες συζητήσεις με τον εργαζόμενο. Σε αυτές, θα πρέπει να του εξηγήσετε τι θα θέλατε να αλλάξει στην δουλειά του. Πρέπει να θυμάστε πάντα πως η απόλυση δεν πρέπει να είναι μια έκπληξη για τον εργαζόμενο. Θα πρέπει από τις συζητήσεις που ήδη έχετε κάνει, να τον έχετε προϊδεάσει γι αυτό που θα ακολουθήσει.

ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΤΟΥ ΑΠΟΛΥΘΕΝΤΑ

Στην συνέχεια, θα πρέπει να σκεφτείτε το μέλλον της επιχείρησης. Αποφασίστε ποιος θα καλύψει τα καθήκοντα του ατόμου που θα αποχωρήσει. Εάν δεν έχετε ήδη βρει κάποιο αντικαταστάτη, σκεφτείτε ποιοι υπάλληλοι θα αναλάβουν τα καθήκοντα του απολυθέντα, μέχρι να βρεθεί ο κατάλληλος υποψήφιος.

ΒΡΕΙΤΕ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΩΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΤΟΠΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Εάν δεν είδατε τις αλλαγές που θέλατε στον εργαζόμενο, μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα, έφτασε η στιγμή της μεγάλης συζήτησης. Σε αυτή, θα ανακοινωθεί η απόλυση. Για την ανακοίνωση της απόλυσης, πρέπει αρχικά να βρείτε την σωστή ώρα και το σωστό τόπο. Δεν μπορείτε, όπως είναι λογικό, να απολύσετε τον υπάλληλο σας σε ένα δημόσιο περιβάλλον. Ούτε φυσικά, μπορείτε να απολύσετε κάποιον στέλνοντας του email, μήνυμα ή λέγοντας του τα νέα από το τηλέφωνο. Αυτό θα ήταν απόλυτα αντιεπαγγελματικό. Βρείτε ένα ιδιωτικό και ήσυχο περιβάλλον για να ξεκινήσετε την συζήτηση.

ΕΞΗΓΗΣΤΕ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΗΣ ΑΠΟΛΥΣΗΣ

Το γραφείο σας, είναι ο ιδανικός χώρος. Μόλις φτάσει στο τόπο της συνάντησης εκείνος, φροντίστε να είστε ευθύς και πολύ συνοπτικός. Όσο δύσκολο και αν σας φαίνεται, σε αυτή την περίπτωση, απαγορεύονται οι φλυαρίες. Μη ξεκινήσετε την συζήτηση, ρωτώντας τον για την οικογένειά του ή οτιδήποτε άλλο, άσχετο με το θέμα της συνάντησής σας. Πρέπει μέσα σε δύο προτάσεις να εξηγήσετε τον λόγο της απόλυσης. Καλό είναι να χρησιμοποιήσετε τον Αόριστο στην συζήτηση, ώστε να μη ελπίζει ο υπάλληλος πως θα υπάρξει δεύτερη ευκαιρία. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε: "Λυπάμαι, μα η συνεργασία μας έληξε" ή "Ήταν η τελευταία εβδομάδα που δουλέψατε εδώ".

Η ΙΔΑΝΙΚΗ ΜΕΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΣΗ

Η Τετάρτη, σύμφωνα με κάποιες μελέτες, είναι η ιδανική μέρα, για να ανακοινώσετε την απόλυση. Αυτό συμβαίνει, διότι βρίσκεται στη μέση της εβδομάδας και ο εργαζόμενος μπορεί να ξεκινήσει άμεσα την αναζήτηση νέας εργασίας. Αντίθετα, η χειρότερη μέρα για απόλυση είναι η Παρασκευή. Αυτή η μέρα βρίσκεται κοντά στο Σαββατοκύριακο. Έτσι, ο εργαζόμενος θα μπορέσει να επεξεργαστεί πιο έντονα τα αρνητικά συναισθήματά του. Επίσης, δεν είναι εργάσιμες ημέρες, άρα δεν θα μπορέσει άμεσα να αναζητήσει νέα δουλειά.

ΜΗ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕΤΕ ΝΑ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ

Στην συνέχεια, μη προσπαθήσετε να αιτιολογήσετε την απόφαση σας. Μη ασκήσετε κριτική και σαφώς μη προσπαθήσετε να ταπεινώσετε τον εργαζόμενο. Μη πείτε φράσεις όπως "Δεν μπορεί να μη το περιμένατε" ή "Ας έκανες καλύτερα την δουλειά σου". Επίσης, αποφύγετε φράσεις όπως "καταλαβαίνω πώς αισθάνεστε", γιατί φαίνονται αναληθείς.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΝ ΝΑ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙ ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Μόλις ανακοινώσετε την απόλυση, επιτρέψτε στον εργαζόμενο να σας μιλήσει. Έτσι, θα δείτε πως αισθάνεται. Οι συνηθισμένες αντιδράσεις μίας απόλυσης είναι σοκ, άρνηση, θυμός ή λύπη. Δώστε του το περιθώριο να συνειδητοποιήσει και να διαχειριστεί τα αρνητικά νέα.

ΑΡΝΗΘΕΙΤΕ ΜΙΑ "ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ"

Εάν ο εργαζόμενος, ζητήσει μία "δεύτερη ευκαιρία", αρνηθείτε. Πρέπει να παραμείνετε σταθερός στην απόφασή σας. Εάν δεχτείτε να επιστρέψει στην δουλειά, παρόλο που θέλετε να τον απολύσετε, θα μοιάζετε με αδύναμο και αντιεπαγγελματία. Επιπλέον, ο εργαζόμενος δεν θα είναι αποδοτικός καθώς θα είναι αβέβαιος για την συνέχιση ή μη της δουλειάς του.

ΕΝΗΜΕΡΩΣΤΕ ΤΟΝ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Λίγο πριν να ολοκληρώσετε την συζήτηση, ενημερώστε τον για τα επόμενα βήματα. Ενημερώστε τον, δηλαδή, για όλα τα διαδικαστικά θέματα λήξης της συνεργασίας του με την επιχείρηση. Όταν ολοκληρώσετε τη συνάντηση, μη ξεχάσετε να ευχαριστήσετε τον πρώην συνάδερφο για την συμβολή του στην επιχείρηση. Επίσης, αν πιστεύετε πως είναι ικανός, προτείνετε του να τον βοηθήσετε με συστάσεις.

ΕΝΗΜΕΡΩΣΤΕ ΤΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΣΗ

Μετά την ανακοίνωση της απόλυσης, στον άμεσα ενδιαφερόμενο, θα πρέπει να ανακοινώσετε τα νέα σε όλο το προσωπικό της επιχείρησης. Οι απολύσεις δημιουργούν αρνητικό κλίμα για όλους στο εργασιακό περιβάλλον. Έτσι, θα πρέπει να εξηγήσετε και την αιτία της απόλυσης. Μη μιλήσετε άσχημα για το άτομο που απολύσατε. Επίσης, φροντίστε να τονίσετε πως δεν θα υπάρξουν άλλες απολύσεις, ώστε να μη ανησυχήσουν οι υπόλοιποι εργαζόμενοι.

Ακολουθώντας τις παραπάνω συμβουλές, θα μοιάζει λιγότερο οδυνηρή η διαδικασία της απόλυσης, τόσο για εσάς όσο και για τον εργαζόμενο.

Μαίρη Κάντα

Εσύ τι λες;

Σχετικά άρθρα στην κατηγορία Tips:

Αρνητική κριτική: Πώς θα την διαχειριστείς σωστά
Αναζητάς εργασία; Πρόσεξε τα πιο συνηθισμένα λάθη
Έχεις παρουσίαση στη δουλειά; Πώς θα εντυπωσιάσεις
Πως θα βρεις και θα προσλάβεις τον ιδανικό υπάλληλο
Tips για ομαλή επιστροφή στην εργασία μετά την γέννα
Τι δεν πρέπει να πεις όσο βρίσκεσαι στην δουλειά