Απόδοση εργαζομένων: Αξιολογήστε την σωστά

Οι εργαζόμενοι αξιολογούνται σε τακτικά διαστήματα για την απόδοση που έχουν στα εργασιακά τους καθήκοντα. Αυτή η αξιολόγηση γίνεται συνήθως από τον διευθυντή μίας επιχείρησης μία ή δύο φορές το χρόνο. Τα πλεονεκτήματα αυτής της τακτικής είναι πολλά τόσο για τον εργοδότη-ιδιοκτήτη της εταιρίας όσο και για τον ίδιο τον εργαζόμενο και παρουσιάζονται παρακάτω. Επίσης, αναφέρονται tips για την σωστότερη αξιολόγηση των εργαζομένων.

ΤΙ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 

Με την αξιολόγηση της απόδοσης, εξετάζεται η παραγωγικότητα των εργαζομένων, οι δεξιότητες που διαθέτουν, η ικανότητα τους να τηρούν τις προθεσμίες των ανατιθέμενων projects, η ομαδικότητά τους και η παρουσία τους στον εργασιακό χώρο. Τα αποτελέσματα μιας αξιολόγησης βοηθούν τους εργοδότες να ανταμείψουν τους εργαζόμενους που έκαναν καλή δουλειά με την αύξηση του μισθού τους ή με την προαγωγή τους σε ανώτερη θέση εργασίας.

ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Επιπλέον, η αξιολόγηση της απόδοσης των εργαζομένων, βοηθά τους εργοδότες να θέσουν στόχους και να διορθώσουν τυχόν αδυναμίες στην επιχείρηση. Οι εργαζόμενοι συνειδητοποιούν πως εκτιμάται η δουλειά τους και παρακινούνται για να εργαστούν περισσότερο και καλύτερα ώστε να πετύχουν τους στόχους της επιχείρησης μα και τους δικούς τους στόχους.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Με την αξιολόγηση ο εργοδότης γνωρίζει τις αδυναμίες των  υπαλλήλων και τους βοηθά να καλυτερεύσουν με το να οργανώνει στο χώρο της εργασίας επαγγελματικά σεμινάρια. Επίσης, η τακτική αξιολόγηση βοηθά στην καλύτερη επικοινωνία ανάμεσα στους εργαζομένους και στους εργοδότες.

ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΩΣΤΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Για να αξιολογήσετε σωστά και δίκαια το προσωπικό σας, χρειάζεται να ακολουθήσετε κάποια βήματα. Αρχικά, ενημερώστε όλους τους υπαλλήλους για την αξιολόγηση της απόδοσης αρκετά νωρίς. Είναι προτιμότερο να γίνεται σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, για παράδειγμα κάθε Δεκέμβριο και κάθε Μάιο, αν επιθυμείτε να γίνεται δύο φορές ετησίως ή κάθε Ιανουάριο αν η αξιολόγηση θέλετε να γίνεται μία φορά κάθε έτος.

ΦΤΙΑΞΤΕ ΕΓΓΡΑΦΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Στην συνέχεια δημιουργήστε ένα έγγραφο αξιολόγησης για κάθε εργαζόμενο της επιχείρησης. Φροντίστε οι αξιολογήσεις να πραγματοποιούνται με δίκαιο και αντικειμενικό τρόπο. Αυτό το έντυπο αξιολόγησης είναι απαραίτητο να εστιάζει στους βασικούς τομείς απόδοσης της εργασίας και να μη πλατειάζει. Εάν δεν εστιάσετε μόνο σε λίγους βασικούς τομείς, δεν θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε επιτυχώς τα πιο σημαντικά ζητήματα.

ΟΡΙΣΤΕ ΜΕΤΡΑ ΑΠΟΔΟΣΗΣ

Έπειτα, προσδιορίστε τα μέτρα απόδοσης, ώστε να αξιολογείτε αντικειμενικά τους εργαζομένους. Αυτά μπορεί να είναι πιο γενικά, όπως η ποιότητα της δουλειάς του κάθε υπαλλήλου, η ταχύτητα του, η συνέπεια του, αλλά και πιο ειδικευμένα για κάθε επιχείρηση. Για παράδειγμα, αν έχετε ένα κατάστημα πώλησης ηλεκτρονικών υπολογιστών, ένα από τα μέτρα απόδοσης που μπορείτε να θέσετε είναι πόσες επιτυχημένες πωλήσεις έκανε ένας υπάλληλος ή πόσο καλά εξυπηρέτησε τους πελάτες του καταστήματος.

ΘΕΣΤΕ ΣΤΟΧΟΥΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΝΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ

Επίσης, θέστε στόχους για κάθε εργαζόμενο που θα τον βοηθήσουν να βελτιώσει τις δεξιότητες που έχει ή να αποκτήσει νέες. Οι στόχοι πρέπει να είναι επιτεύξιμοι, λογικοί και να σχετίζονται με την θέση που έχει ο κάθε εργαζόμενος.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΤΕ ΑΡΧΕΙΑ ΑΠΟΔΟΣΗΣ

Μόλις ολοκληρώσετε το πιο χρονοβόρο μέρος, ξεκινήστε να παρακολουθείτε την απόδοση του κάθε εργαζομένου. Φτιάξτε ξεχωριστά αρχεία απόδοσης για κάθε εργαζόμενο όπου σε αυτά θα κρατάτε σημαντικά συμβάντα θετικά ή αρνητικά. Την μέρα της αξιολόγησης πρέπει να είστε ιδιαίτερα προετοιμασμένοι. Μελετήστε προσεκτικά τα αρχεία που έχετε κρατήσει για τους εργαζόμενους και σημειώστε όσα θέλετε να συζητήσετε μαζί τους.

ΣΥΝΑΝΤΗΘΕΙΤΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ

Επιδιώξτε μία προσωπική συνάντηση με το κάθε εργαζόμενο για την αξιολόγηση της απόδοσης του. Αναφερθείτε κυρίως στα θετικά στοιχεία και συμβουλέψτε για το πώς θα μπορέσει να βελτιωθεί μελλοντικά. Τα σχόλια σας πρέπει να είναι ξεκάθαρα και ειλικρινή γιατί μόνο έτσι θα τον βοηθήσετε πραγματικά. Προσέξτε να μη προβείτε σε συγκρίσεις ανάμεσα στους εργαζομένους καθώς αυτό θα οδηγούσε σε μη υγιεινό ανταγωνισμό.

ΖΗΤΗΣΤΕ ΑΥΤΟ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ακόμη, κατά την διάρκεια της αξιολόγησης, ζητήστε από τον εργαζόμενο να αξιολογήσει την δική του απόδοση. Αυτό θα μπορούσε να γίνει προφορικά ή γραπτά, δίνοντας του ένα έντυπο με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Αν η αυτό-αξιολόγηση του εργαζομένου γίνει προφορικά, μπορείτε να τον βοηθήσετε ρωτώντας τον:

  • Τι θέλετε να πετύχετε φέτος στην επιχείρηση;
  • Ποιες νέες δεξιότητες θέλετε να αποκτήσετε;
  • Τι χρειάζεστε για να επιτύχετε τους στόχους σας; κ.α.

Τέλος, είναι χρήσιμο οι εργαζόμενοι να αξιολογούνται συνεχώς. Μη περιμένετε μόνο την εξαμηνιαία ή την ετήσια αξιολόγηση της απόδοσης τους. Φροντίστε να επικοινωνείτε μαζί τους όλο το χρόνο και να τους συμβουλεύετε για να συνεχίσουν να εργάζονται με χαρά.